KAKO NAPRAVITI GRAD ? prvi deo …

cep-novi-sad1Detaljni urbanistički plan za novo naselje u Novom Sadu beše tema u CEP-u 1985 godine, vođa je bio arhitekta Braca Gaković. Urađeno je nekoliko uvodnih istraživanja sa ciljem da se postave predhodna pitanja i predlože mogući odgovori o građenju grada. Učestvovao sam u tom poduhvatu, napravio za tu priliku radne beleške pitajući se kako napraviti grad, i prezentiraću ih u četiri  dela bez ispravki, onako kako su pisane te daleke 1985 godine.

Tu izgleda i leži problem što se uvek hoće uz tipičnu ljudsku nadmenost da se napravi grad a on se ustvari sam pravi i ne može to tek tako kako kome padne na pamet. Dođe jedan na ledinu i rekne tamo da bude grad pa koliko je samo svevišnji imao problema kada je jednom uradio istu stvar sa ovim svetom iako se radilo samo o sedam dana i svaki dan je bilo nešto drugo stvoreno a mi hoćemo isto a bog nije mogao. Ledina je nešto nepoznato i ne voli da se na njoj nesto gradi ako sama već ne pristane ili ako nije stvarno za to određena ali ne od ljudi već od same sebe i od svega što je ispod nje ili iznad mada se zna da u kosmosu ima tu nekih sila koje se opiru nameri ili je podržavaju a onda će možda biti grad ali u svakom slučaju ne može na silu.

Kaže Elijade da su primitivna plemena a mi nismo takvi već neki drugi zato što imamo toalet papir ili zato što ovi sada poludeše za kompjuterima pa su ta plemena imala tačna znanja kao kanone neke za postavljanje gradova pa osovine za određivanje položaja grada prema kosmosu to je valjda neki njihov identitet pa muški levo ženski desno a lovci u desno a oni sto skupljaju levo i tako u tom prosvećenom primitivizmu rade tako već vekovima. Za te u Amazoniji i tamo oko Anda je možda i tako jer su zatucani i preplašeni od groma i zemljotresa ali isto rade u isto vreme i do danas u Kini a za njih se baš ne može reći da su primitivni. A za one iz Amazonije nije jasno još uvek da li su to sami izmislili ili im to rekoše oni što su bili pa im samo rekli ili su ih možda i doneli sa sobom pa ih ostavili da u vremenu rade ta naseljavanja i prave nastambe.

A vreme protiče i to je ono vreme koje nedostaje koje bi mi da skratimo a u pravljenju grada a to ne može.

Pa onda Marks u koga se ovi kunu a on kaže da je sve jako izmenjivo i ništa nije konačno kod komunizma je stao u toj društvenoj genezi i nije možda imao vremena ili mu dosadilo da smisli šta će da bude posle komunizma a mora po Marksu nešto da bude a kada se tako misli o gradu gde je tu kraj vredi zapitati se a i sve je to zbog toga što danas svi poludeše za starim matricama pa se tu proučava i iznalaze prednosti i samo se precrtavaju te stare matrice biće ceo svet kao stari Dorćol ili neki takav ofucani i nevoljni grad pa kako to da niko neće da izmisli ništa novo što treba da bude posle Dorćola kao što Marks reče da će da bude socijalizam posle kapitalizma sve mora da se menja i za svako vreme i poredak mora da ima grad

Svi hoće da budu ucrtani u stare neke matrice to je zato što se usrali od novog sve mnogo brzo ide a ljudi ne mogu tako da se brzo prilagode samo ih nešto teraju i gone da budu kao bolji a čovek je čovek i treba mu vremena da se promeni pa tako i grad treba vremena. Naprimer Korbizije je pokušao da pošto je pokrao znanje i ideje od Rusa da napravi taj novi grad ali nije uspelo sasvim se zeznulo ovde po njegovoj šemi napravili nbgd i niko to više ne voli pa u panici hoće opet staro da se duh povrati možda tako i treba da se stane i oladi a posle će možda da se nešto novo izmisli.

To je ono o vremenu uvek treba vremena da se nešto namesti i grad primi kao kalem na voćku tako i grad na ledinu dakle šta se tu može zaključiti to je da grad treba vremena i da treba saznati sve o mestu da je mesto najvažnije i da može da se izmišlja koliko god hoćeš ali početak je bitan kao tamo i kod onih sa Anda i iz Amazonije i bez obzira na automobile atome i kosmičke brodove i zajedničko tržište i samoupravljanje mesto treba znati izabrati a naročito je važan razlog zašto baš tu grad da se namesti jer samo da hoće tu stanovi da se zidaju nije nikakav razlog i mnogo je slab.

Nije džabe kad arheolozi kopaju po ruševinama a ono ispod jednog grada ima još neki sve jedan na drugom a to je zato što je bilo dobro mesto pa svi tu hteli da menjaju ali uvek su gradili nešto novo odozgo za sebe i svoje blagoutroblje. Posle se mislilo da su to sve neke stvari bez veze i niko na to nije obraćao pažnju jer se smatralo da je grad nešto sasvim normalno što postoji zato što treba a kada dotraje i počne da guši onda ga opet sazidaju odozgo kao neki novi a savremenici počeli to da proučavaju kao čudo neko veliko pa je zaključak da je greška što je grad proglašen za neku nadnaravnu stvar kad je on nešto sasvim normalno što ljudima treba ali nije dobro od toga imati grč u duši ili neko kajanje trpeti.

Šta ja hoću da kažem ja hoću da kažem da ne volim kada se mnogo sofisticira i pravi preterana ta nauka o gradu a mnogo se ne gleda na početak već se izmišljaju neke nauke pa sociologija psihologija i sve nešto egzaktno a pitanje koliko tu može da se egzaktno sve objasni i kada prestaje nauka i kada grad biva delo tajnih sila čovaka i zemlje kada se ove stvari ujedine. Prvo je bila pećina a zemlja oko nje sasvim zajednička i to je prvi grad a posle je točak istorije terao svoje pa je tako zemlja počela da biva nečija prvo vođe pa vlastelina ali uvek u komadu a posle sasvim iza nas bejahu parcele i tada je grad bio drugačiji ali mesto je bilo uvek isto zavisno od parcele grad je menjao oblik i lik i formu a kada je došao auto opet se menjalo opet na istom mestu i ni makac dalje tek kada su mase sa sela pošle u grad pojavilo se to da treba mnogo mesta za gradove pa su zauzeti tereni koji nikada nisu bili za to i gradili su se gradovi bilo gde i gde ima vode i gde nema i gde ima vetra i gde nema brda i na oranici čak što je nekad bilo nezamislivo a sve to sasvim brzo i niko nikoga nije pitao.

To mu dođe kao hrana u pilulama koja ima sve sastojke koji trebaju da se preživi a bljutavo i ne može da se posle podrigne ni da se otrombolji u krevet radi varenja. Kada se videlo da taj Novi Beograd nije baš po ukusu i meri i da higijena ne vrši ceo posao baciše se naučnici na posao i sročiše da je bolji stari grad ali pošto nije dobro graditi stari grad opet nudili su samo odgovore zašto to nije dobro a zašto je drugo dobro i niko nije nacrtao to što treba iako su se svi jako trudili.

Prvo su ljudi našli pećinu i tamo stanovali i samo malo crtali po zidovima da im bude lepše unutra ili da obave neku vradžbinu pa posle kad su iz pećine izašli zidali kolibe šatore pa zidali razne kuće kroz istoriju pa se doslo i do Notrdama i palata sve tako do skora i onda se sve zajebe jer neki počnu da grade za druge i niko one što treba tu da žive ništa ne pita već im se kaže ima tu da živite i bog to je za vas najbolje jer tako rekli naučnici i stručnjaci i političari a to kao što je rečeno ni Bog nije uspeo pa se svi posle posvađali i čak je počelo u Paradizu na oči samog svevišnjeg kad je brat brata skratio za glavu a kamo li će ovi sa Balkana da nešto lepo urade komšiji koga nisu sami birali već se to skupilo sa konca i konopca.

Dakle to je druga stvar što je oduzelo pravo da se čovek brine o svom domu kao svaki domaćin što mora da radi ako je ozbiljan čovek a ne tamo neka fukara i pošto su vlasti odlučile da više ne može da se brine o sebi već samo da radiš posao a vlast će da smisli i brine o tebi onda se svi kada se već usele i ponašaju kao fukare i ne vole to gde su i lome saobraćajne znake i gaze travnjake a kada sami zidaju za sebe čak i divlje sve je drugačije onda probaj da napraviš tamo neku nepodopštinu dobićeš batine i sve će odmah da poprave sami.

Treća stvar što se daju pare nekome koga niko nije video a on nešto naruči pa arhitekta projektuje urbanista razmešta kuće kako mu dođe a još gori su oni što to rade uz pomoć nauke ili ne daj Bože kompjutera samo da je na brzaka i posle se gradi a onaj što je dao pare ništa za svoje pare nemože da bira ni gde je ni koliko je ni koje je boje ni bilo šta pa to nije bilo ni u doba feudalizma puštao te vlastelin da svoju kuću sam zidaš kako hoćeš.

Pojavilo se mnogo posrednika između onog što treba da stanuje i stana između građanina i grada zamislite samo kažu u mesnoj zajednici ne može disko za klince ili kafić jer se tu sakupljaju narkići nama treba perionica ili nam treba šuster i sada nema veze što trenutno niko neće da bude šuster na tom mestu možda će jednom hteti ali sada neće a ima ko hoće da pravi disko i onda nema veze što klinci hoće disko kao oni nisu i neki stanovnici važno je šta kažu amortizovani iz saveta mesne zajednice pa je to kao zastupljenost interesa svih struktura a sa druge strane još gore zamešateljstvo jer urbanisti nisu uopšte predviđali radnje u prizemljima i sada na Novom Beogradu ima raznih radnji i na trećem spratu.

To je jedna čudna situacija ništa nije spontano ne događa se po prirodi stvari kako to treba da bude da postoji mehanizam koji reguliše stvari već to uvek neko planira a kako da planira život to je nemoguće treba samo da omogući da se taj život događa i da mu planeri ne smetaju ustvari ima mnogo planiranja sve je unapred isplanirano i izmišljeno a mora da ima mesta i za slučajnost za one stvari koje se obavezno dogode a niko ne može da ih predvidi. Pa kažu nije lepo a i ne može da bude kad jedna ruka smisli sve i kuće i kako da stoje i kvake i prozore a takođe i industrijska gradnja hoće da sve bude isto samo da je što više istih komada pa štancuj gradove oni bi voleli da im daš celu vaseljenu oni bi tu zidali uvek istu zgradu sve je monotono svi kažu a posle traže da bude prefabrikacija i industrijalizacija kao to je tobož jeftinije a nije kod nas je mnogo skuplje od onoga što zidaju privatnici za sebe samo neka se posle ne čude a sada su još političari odlučili da daju sve građevinskim preduzećima da zidaju cela naselja i to će biti tek strašno srećom neću to dugo da gledam jer ću skoro dobaciti do penzije pa na planinu da se sklonim iz ove ludnice.

Leave a Reply

Your email address will not be published.